onsdag 14. mars 2012

San Francisco FTW!

Dag to, eller første hele dag i San Francisco startet med å kjøre inn til byen fra motellet vårt som lå ca 20 min sør for sentrum. Det er kjempestas å kjøre gjennom byen. Det er masse kule bygninger å se på, for ikke å snakke om butikker, og ikke minst folk!



Over gatene er det flust med strømkabler for alle trikkene og bussene som går på strøm. Synes det er litt stilig, jeg!





Trikken er flittig brukt!



Dagens første eventyr startet på et stilig kjøpesenter i Downtown. Se arkitekturen da! Nesten så jeg trodde vi var i St. Pauls Cathedral i London, vettu!



Der hadde de deilig sjokolade!



Jeg fikk et sånt et av kjæresten min. Hvit sjokolade og bringebær i skjønn forening! Mmh!



Etter hvert parkerte vi Karl Yngve på en kafé, så vi jentene kunne få se litt i butikkene! Her er det underskjrt fra Betsy Johnsen på rad og rekke! Ser nesten ut som en gjeng med brannmaneter! Det er en ganske dyr butikk. Heldigvis vet jeg hvor jeg kan få tak i akkurat samme underskjørt til en fjerdedel av prisen! Yay!



Det ble litt klesprøving. Janina fant blant annet denne lekre kåpa på Bebe!



Mmm...sko!



Obligatorisk hatteprøving!



En self-service butikk! Spesielt konsept, nytt for meg i alle fall!



Hellooo Kitteh! En Hello Kitty kommer skjelden alene.



Janina fant seg en liten venn!

 
(Foto: Janina Lamøy

Og jeg fant ny hodepynt (Holdningen og uttrykket er gammelt).



Kjøpesenteret var ekstremt digert, og i en annen ende så taket sånn ut! Stilig da!



Luftig under taket var det også, gitt!



Etter hvert kom vi oss videre fra kjøpesenteret og inn i blant annet denne gigantiske apple-butikken!



Det ble lunsj på Lori's diner, en ordentlig 50talls kafé med sjakkruter på gulvet, rosa neonskilt på veggene og røde vinylseter! Stilig! Bare synd jeg ikke hadde på meg et fresht pinup-kostyme for anledningen. Det var sykt kaldt, så det var lag på lag som gjaldt i denne byen, for å si det sånn!



Karl Yngve klar for mat!



Jentene også, tror jeg!



Se så fint mobildeksel jeg kjøpte på Apple Store! Det er ekstremt viktig at det matcher neglelakken. Det vet vel alle?



Vi gikk også innom dette koslige galleriet.




Jeg elsker sånne gamle kabaretplakater!



Oppdagelsesferden gikk videre, det ble blant annet mye opp og ned! I denne gata er det ikke lov til å parkere bilen langs fortauet, den må stå på tvers! Ok, som dere ser har fotografen kanskje jukset bittelitt (skiltet er muligens litt skjevt), men det var sånn det så ut i virkeligheten! Det er ikke alltid så lett å få fram sånt på bilder, så da må man jukse litt!



Janina får det bedre fram her, da! Hehe!



Turen gikk videre. Det er trikkespor overalt!



For ikke å snakke om trikker i freshe farger!



Sannelig stod dette gliset parkert nede på havna og! Jeg vil haa!



Livsbringene sopp i en av turistsjappene.



Mere trikk!



Og enda et par stykker! Ja, jeg er nok en trikkoman. Det er nok en konsekvens av å ha vokst opp med trikk som nærmeste nabo. Men trikken i Trondheim er ikke så fin som trikkene i San Francisco!



Mørket kom sigende, og vi dro videre til Chinatown!



Jeg hadde så lyst på en sånn lanterne! De er så fine! Men jeg må jo i så fall frakte den til Norge også, og det blir vel nok ting etter hvert! Jeg fikk med meg litt te hjem fra Chinatown da, så jeg er fornøyd!


Fine lampene!



I nærheten av Chinatown fant vi også disse neonskiltene. Freshe greier, det!



Dag 3 startet med en tur til Haight-Ashbury, San Franciscos hippiestrøk. Der fikk vi vekslet penger til parkering med denne trivelige karen, og Janina skrev en hilsen til ham på norsk.



Det ble brunsj på en koselig kafé etter hvert. Jeg fikk meg bringebærscone og kaffe, og var ytterst fornøyd med det! Nammi-nam!



Mye fin grafitti i området. Tøff hun foran der også!



Kanskje vi skal bo på dette hotellet neste gang vi er i San Francisco! Sykt bra reklame er det i alle fall. Lurt å ha en reklameplakat som folk vil stikke hodet gjennom for deretter å bli fotografert! Hehe.



Det var mye fin vintage i strøket! Mye dyr vintage også! Men det virket som om butikkinnehaverne visste meget godt hva de drev på med, så prisen er sikkert berettiget. De hadde utrolig godt utvalg i flere butikker, og ting så ut til å være i fon stand!



Ahh...en hel rekke med flapper-kjoler fra 20-tallet! Enhver Charlestondansers drøm!



Lenger nede i gata var sannelig Bettie Page Clothing også! Har aldri vært i en sånn butikk, og gleden var stor da vi oppdaget den! Jeg kom hjem med en matroskjole med ekstremt kul hals og greier! Er vel faktisk samme modell som Marianne hadde på seg på nyttårsaften hjemme hos Ingrid og HP, bare at hennes er rød og har pencil skirt, mens min er i marine og har svingskjørt! Jeg får ha en fotosession og vise dere senere!


Mere fresh grafitti i Haight street!



Vi kjørte etter hvert videre, og kjørte inn i det som antakelig var  bydelen The Castro, ut fra omgivelsene å dømme. Der vaiet blant annet dette stolte flagget i vinden!


Det ble også tid til litt kaffe drikking på dette sjarmerende kaffebrenneriet!



Janina koste seg med cappuchino. Se på plugs'ene hennes da! Kule, ja! Hun fant seg massevis av kule plugs mens hun var her. Hennes nyervervede piercing kan også skimtes på bildet (over munnen). Tøft!


(Foto: Janina Lamøy)

Janina spurte om hun fikk lov til å gå bak i kaffebrenneriet, og det fikk hun lov til! Hun fikk tatt masse fine bilder, blant annet det over!


(Foto: Janina Lamøy)

Etter å ha shoppet litt småtteri på en bruktibutikk, og sett litt hva som fantes i Mission Street, satte vi oss til på nok en erkeamerikansk diner. Her diskuteres trolig veivalg og denslags!



Og så fikk vi oss burger! Om-nom-nom! Og milkshake! Enda mer nom! 

Vi prøvde lenge og vl å finne en plass å ta oss en drink uten at vi frøs ihjel samtidig, men vi ble etter hvert ganske trøtte, så vi ga opp jakten. Enkelte av oss var dessuten ganske heftig jetlagged fortsatt, så det er kanskje ikke så rart! Vi var enige om at San Francisco var en fantastisk by og at vi vil tilbake hit! Det skjedde støtt og stadig gjennom oppholdet at vi fant ut hvilket hus eller område vi skulle flytte inn i, og det ble flere ganger foreslått av samtlige å droppe å kjøre ned til LA igjen og bare bli i San Francisco for godt. Så godt likte vi oss der! Jeg tror det har nye med at det faktisk går an å gå der. De har faktisk butikker over alt, som en normal by skal ha, ikke sånn derre utstrakt kjøpesenterbasert opplegg som stort sett er greia i LA og Orange County. Dessuten er folkene i San Francisco kjempetrivelige og imøtekommende! De virker oppriktig interessert når du spør om ting, og alle vi spurte hadde gode tips til hva vi kunne gjøre i byen, hvor det var bra mat, hvor det var best å gå ut, osv. Har du noen gang sjansen til å reise til San Francisco, så gjør det!

Neste kapittel på reisen vår er veien ned igjen, så stay tuned for Pacific Coast Highway!

1 kommentar:

  1. For en tur det var! <3
    Kjennes allerede ut som om det va flere år sida.. Digge fotografiske minna!

    SvarSlett