søndag 18. desember 2011

Tori Amos i Orpheum Theatre

Jeg visste allerede da vi flyttet hit at Tori Amos skulle ha konsert i Desember. Faktisk skulle hun ha to, men begge konsertene hadde vært utsolgt siden tidenes morgen. Jeg var litt skuffa over dette, for Tori er en av mine favorittartister, og jeg hadde virkelig lyst til å dra på denne konserten! Det ble ikke akkurat mer stas når jeg fikk høre at selveste Thomas Dybdahl skulle varme opp for Tori. -Strø salt i såret, lissom! De som er venner av meg på facebook har vel kanskje sett et par frustrerte statusoppdateringer om akkurat dette temaet. 

Vel, på nettsidene til Ticketmaster står det at man kan sjekke etter ledige billetter veldig sent, som f.eks dagen før. Så det gjorde jeg. Sjekka på fedag om det var noe ledig. Det var faktisk en hel billett ledig, og jeg veide for og imot med meg selv om jeg skulle gidde å kjøre inn til LA alene og sitte der og høre konserten for meg selv. Jeg kom fram til at det ikke var verdt det, og slo fra meg hele greia. Morgenen etter sjekket jeg igjen, og sannelig var det ti-tolv billetter ledige, gode billetter også! Karl Yngve kjøpte billettene på betingelse av at dette ble julegaven min. Vi fikk til og med sitte sammen! Jeg var kjempefornøyd, jeg! Jeg pingvinklappet av fornøydhet opptil flere ganger på vei inn til LA. 

Vet du ikke hvem Tori Amos er, sier du? Da kan du ta en titt på musikkvideoen under. hun er en herlig blanding av sangere som Kate Bush og Joni MItchell, men hun er mest av alt sitt eksentriske selv. "Winter" er en av hennes mest kjente sanger, og hun spilte den som ekstranummer i går etter tilrop fra publikum. Det er nok en noe yngre Tori vi ser i musikkvideoen, men dama holder seg veldig godt, og er et fyrverkeri på scenen! 





Vi fant Orpheum Theatre nesten med en gang. GPS er godt å ha. Teateret lå i en gate som så heller tvilsom ut, og jeg kjente at jeg knuga veska litt ekstra. Det viste seg at det ikke var så ille, på tross av antallet hjemløse folk. Vi fant en kjempekoselig Brasiliansk restaurant som het Wood Spoon og spiste middag der mens vi ventet på konserten. 


Karl Yngve har fått seg drikke, og bestilt seg god mat! Rimelig fornøyd der, altså. 


Etter middag dro vi tilbake til Orpheum for å stille oss i kø. Her ser dere fru Rendal, meget klar for Tori! 


Sånn ser teateret ut inni. Mange herlige detaljer i arkitekturen!


Og sånn ser vi ut inni teateret! 


Kjæresta vi da. 


Et flygel på scenen! Forventninger bygges. 


Thomas Dybdahl kom på ca klokka åtte, og leverte en god før-konsert! Herlig å høre stemmen hans igjen. Jeg og Karl Yngve snakket om at han var jo så stor da vi gikk på folkehøgskole, og etter det har det liksom avtatt litt. Men her stod han altså, og lanserte sin internasjonale debut som support for Tori Amos. Kanskje det blir noe stort av den gutten utenfor Norge også? Vi gikk for å hilse på ham i pausen, og jeg måtte ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt mye av musikken hans til nå, men jeg lovte å høre mer av ham fra nå av. Hehe, tror han skvatt litt da vi snakket norsk til ham, men han takket for komplimentene. En trivelig type. 


Da vi gikk inn i salen igjen var sceneteppet gått ned, og folkemengden i salen hadde fordoblet seg. 


Og der var hun, sammen med strykekvartetten Apollon Musagéte. 


Tori og gutta spilte mange gromlåter i løpet av kvelden, og vi fikk i tillegg til "Winter" høre en blant annet "Crucify" og "Mr. Zebra". Det var selvsagt flest låter fra det siste albumet, "Night of Hunters". Mycket bra! I tillegg hadde hun et par morsomme improviserte innslag, blant annet begynte hun plutselig å synge på teksten "sorry when my brain goes", fordi hun tydeligvis hadde glemt et eller annet. Hun forklarte det hele med menopause og fraskrev seg totalt ansvaret. Hehe. 



Damen er en smule teatralsk av seg. Og vi liker det! Hun slo til med Bonnie Tylers "Total eclipse of the heart" etter tilrop fra publikum, noe som var meget treffende da hun hadde to pianoer som hun snudde seg frem og tilbake mellom. Teksten "turn around" ble riktig så festlig etter hvert!


Dette er den beste julegaven jeg kunne fått! Jeg har gått rundt i hele høst og hatt lyst til å dra på denne konsterten! Og jeg har verdens beste mann som faktisk ble med på sparket selv om han egentlig hadde andre planer. og attpåtil spanderte han både konsert og middag på meg! En kjempebra start på juleferien!

Ganske artig at vi fikk billetter samme dag som konserten da, og så var det gode plasser i tillegg! Dette er en av mine beste konsertopplevelser i livet så langt, absloutt på høyde med de to Cure-konsertene jeg har vært på. Neste mål nå er å prøve å få billetter til en av de tre Red Hot Chili Peppers-konsertene som skal være i San DIego og Los Angeles i februar. De er selvsagt også utsolgt. Hvis jeg får til det kan jeg dø lykkelig! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar