onsdag 2. november 2011

Kjøttfri Mandag? ...Nei, Onsdag!


Vel, i dag er jeg veldig fornøyd med meg selv! Jeg er jo tross alt husmoren her i huset, i og med at jeg ikke har en jobb, eller arbeidstillatelse for den del. Dermed har jeg planer om å utvide middagsrepertoaret! Jeg kan jo bare de "vanlige" rettene, som er pannekake (men den kan jeg ekstremt godt også!), og diverse pastaretter som gjerne innebefatter Dolmio eller andre ferdigsauser! Det hender at jeg slår til med laks. Og jo, det stemmer, det! Jeg kan å lage potetstappe fra bunnen av også! Hah! Jeg ser ikke på meg selv som en typisk matblogger, men det hender jeg blogger om egne prestasjoner på kjøkkenet når jeg er fornøyd med meg selv.



I dag har jeg faktisk laget middagen helt fra bunnen av! Hurra! Det er ikke det at det er så ufattelg fænsi, men jeg har i alle fall brukt ingredienser som tomatpurre og hvitløk, samt lagd hvit saus helt fra bunnen! Ikke verst, hæ? Hvit saus lærte jeg av Marit da vi bodde i Volda sammen i en praksisperiode på fysioterapistudiet.

Dagens rett er altså vegetarlasagne. Oppskriften fant jeg på siden Kjøttfri Mandag etter tips fra min tidligere studievenninne fra biologi, Anne Olga. Hun skriver bloggen Naturlig Livsstil, som er ganske så inspirerende!  Ta en titt på den, du!


Dagens lasagne bestod av: 
- 1 løk - hakket
- 3 hvitløksfedd - hakket
- 5 små plommetomater - hakket
- En god del tørket basilikum og oregano
- Sopp
- Et par skjeer tomatpurré
- Salt og pepper
- Noen dråper sterk chilisaus, fordi mannen er så glad i det! 

Dette var altså basissausen. Dette kan være alt du trenger i tillegg til pastaplater og revet ost. Oppi lasagnen kan du ha alt mulig av rester, som du kan lese mer om på linken jeg ga dere over. Du kan også lage hvit saus, som jeg gjorde. Det går faktisk an å kjøpe det på butikken her, jeg så det i dag! Haha! Men jeg kan lage selv! Litt stolt, der altså.


Slik gjør du:
Stek løken myk i litt olje. Strø litt salt over. Ha i hvitløken mot slutten av steketiden slik at den også stekes litt og slipper ut smak, men uten å bli brent. Ha i tomat, tomatpurré, champignon og krydder. Spe i med vann til du får ønsket konsistens. Smak til med chilisausen, evt krydder. La det koke et kvarter sånn at smakene blir integrerte. I mellomtiden kan du lage hvit saus. Hvis du vil ha det, da ;)




Hvit saus: Du tar et par spiseskjeer med meierismør og smelter det i en kasserolle. Når det er smeltet blander du et par spiseskjeer med hvetemel oppi smøret. Dette røres sammen til det blir smooth og fint. Prøv å unngå klumper og at det brenner seg! Nå begynner den virkelige jobben: Du skal spe på med litt melk, nok til at greia blir jevn, ingen klumper her, altså! Når det har blitt tykk konsistens på det sper du oppi med mer melk, og fortsetter å røre. Denne prosessen gjentas opptil flere ganger, til du har nok saus eller til du har den konsistensen du vil ha. Denne gangen krydret jeg også ganske heftig med salt og pepper, samt bittelitt karri. Jeg har alltid likt et hint av karri i hvit saus.

Ha ei lita øse med tomatsausen i bunnen av formen. Dekk så med lasagneplater eller hva du nå måtte ha. I dette tilfellet hadde jeg pastaskruer, som var ypperlig til formålet. Så kan du legge på et lag med hvit saus før du igjen legger på tomatsaus. Og sånn fortsetter du. Pass på å avslutt med et lag tomatsaus før du legger på revet ost på toppen!



Stek herligheten på 220 grader C i 30 - 40 min. La lasagnen avkjøle seg i 10 min før du serverer, gjerne med lyst brød og salat til.

Jeg fikk full score fra ektemannen, og det varmer selvsagt et husmorhjerte. Jeg syntes det var godt selv også. Dette skal jeg prøve flere ganger!  Husmorpoeng der, altså!

Har du ei knallgod (gjerne vegetar) oppskrift du  vil dele? Let me know!

3 kommentarer:

  1. Kan bekrefte at det var veldig godt! Eit spørsmål, sidan du skriver at du har laga alt frå bunnen av: Veks tomatpurré på trer? Eller er det kanskje ei rotfrukt?

    SvarSlett
  2. Nam, det hørtes godt ut. Denne må jeg prøve.

    SvarSlett