tirsdag 4. oktober 2011

Griffith Observatory




Det siste vi gjorde på lørdagskvelden var en impuls fra Markus, som gjerne ville se Griffith Observatory når vi først var i strøket. Jeg var sånn passe enig i det, for jeg var veldig trøtt etter en lang dag, men sa at hvis de andre veldig gjerne ville så kunne jeg bli med på det. Vi var der etter mørkets frembrudd, så jeg har lånt dette bildet fra New York Times, så dere får se det sånn som det ser ut på dagtid!




Sånn så det ut da vi var der, sett gjennom IPhone-linsa mi! Og min kjølige "ok da"-holdning ble til begeistring! For et sted! Helt fantastisk var det! Bildene mine yter ikke observatoriet rettferdighet i det hele tatt!


Griffith Observatory ligger i den enorme Griffith Park, som ifølge Lonely Planet er den største byparken i Statene. Selve parken er visstnok en attraksjon i seg selv, med mange vakre steder man må se.  Vi får utforske parken litt mer ved en annen anledning! Griffith Observatory er et av de absolutt mest besøkte stedene i Los Angeles, noe som ikke akkurat er rart etter min mening. Stedet er rett og slett fortryllende! Dette ikonet av et sted er resultatet av én manns drøm, nemlig Griffith Jenkins Griffith, og av mange forskere og anleggsarbeideres innsats i å realisere den. 
Området hvor observatoriet ligger var en gang en del av en spansk bosetning som heter Rancho Los Fells, og var i Fells-familiens eie fra ca 1770. I 1882 ble landområdet kjøpt opp av Griffith, som ble født i Wales i 1850, men ble amerikaner i tenårene. Han jobbet som journalist og gruvekonsulent før han ble rik på Mexikanske sølvgruver og senere, Sør-Kalifornisk eiendom. 
Under en reise i utenlands hadde Griffith oppdaget flere av de store offentlige parkene i Europa, og bestemte seg for at hans hjemby Los Angeles behøvde en "Stor park" for å bli en "stor by". 16 desember 1896 donerte han dermed 3015 achres, eller 12,20 kvadratkilometer, til Los Angeles by med det forbehold å lage en offentlig park i hans navn. Han ønsket at parken skulle være et fristed for alle og enhver. Han var også svært interessert i forskning, og ble ikke mindre interessert etter å ha sett det nye forskningsobservatoriet på Mount Wilson, som på den tiden var det største i verden. Denne oplevelsen førte til at han ble enda mer ivrig på å gjøre forskning og astronomi mer tilgjengelig for publikum. I 1912 donerte han derfor $100 000 for å få bygd et observatorium på toppen av Mount Hollywood. Han ønsket at observatoriumet skulle inneholde et astronomisk teleskop som alle kunne bruke, en forskningshall, samt et filmteater som skulle vise forskningsrelaterte filmer for å utdanne allmuen. Sistnevnte fasilitet ble senere til planetariet, med teknologi som ikke fantes før i 1920-årene. Griffith J. Griffith døde 6. juli 1919. 
Etter mange forsinkelser begynte drømmen å ta form våren 1930, og Observatoriet ble offisielt åpnet 14. mai 1935. Det er mye mer å lese om historiet til Griffith Observatory, så for den svært interesserte vil jeg anbefale å gå inn på http://www.griffithobservatory.org, som også er hovedkilden min for teksten over. 


Fantastisk utsikt over Los Angeles by! Markus tok et par fantastiske bilder mens vi var her oppe! Jeg gleder meg enda mer til å få kameraet mitt nå, altså! Det blir så bra! Altså, jeg innser at jeg trenger litt trening før jeg kan bli like flink som han og andre flinke fotografer jeg kjenner, men dog...det er så utrolig mye man kan finne på med et speilreflekskamera!


Vi skal definitivt tilbake hit en tur. VI kom såpass sent at vi ikke fikk sett inni observatoriet, bare utenpå. Som nevnt over, ligger observatoriet på Mount Hollywood, og ja, vi så Hollywood-skiltet herifra! Det var bare alt for mørkt til å ta bilde av det med mobilkamera. 

Såeh...hvem har lyst til å komme på besøk og bli med hit en tur? Noen som har vært der, kanskje?  

3 kommentarer:

  1. Høres ut som et sted vi må besøke!

    SvarSlett
  2. Blir så inspirert av å lese bloggen! Og veldig fint at du driver research før vi kommer på besøk. Dit må vi også dra. :)

    SvarSlett
  3. Ja, det må vi! Og så er det ekstremt mange fine strender vi må besøke også! :-D

    SvarSlett