fredag 21. oktober 2011

Hverdagslivet i California


Hei alle sammen! Jeg vet at flere ønsker å lese om hverdagen vår og hva vi gjør her i California! Ja, jeg vet at det har vært litt mye om bryllup og mer ekstraordinære "turist-ting", så jeg kan prøve å skrive et hverdagsinnlegg! Gah, det betyr mer tekst enn vanlig. Jeg er en bildefanatiker. Jaja...here it goes! 


 Så, hva gjør vi her borte? Joda, Karl Yngve jobber relativt mye. Eller kanskje det føles sånn siden jeg ikke jobber, haha! Karl Yngve trives godt på jobben, så vidt jeg kan se. Selv har jeg sendt inn søknad om arbeidstillatelse. Det var litt mye frem og tilbake for å skjønne hvordan det skulle fylles ut, men jeg fikk det til etter hvert. Jeg er ikke akkurat av de skarpeste ;) Jeg måtte sende inn en sjekk på 380 $ i tillegg, da jeg for all del ikke kunne sende cash (forståelig nok). Ergo måtte jeg åpne en konto i en amerikansk bank, for å få opprettet en såkalt "money order" som jeg fikk sendt med. Så nå er jeg kunde i Wells Fargo! Hurra! Legger ved et bilde av søknadsprossessen under her.



Ellers kan jeg fortelle at både jeg og KY har fått oss amerikansk telefonnummer. Den som vil kan få det tilsendt på e-post, så bare si fra! Det er lite sannsynlig å få svar dersom dere sender melding på våre norske nummer! Dere vil alltid få svar på e-post, og hvis dere vil sende brev i posten er det veldig koselig. Ja, jeg har vært dårlig til å sende post og kort og sånt. Bare tante Eva som har fått, faktisk, siden hun hadde bursdag den dagen vi reiste! Jeg skal bli flinkere til det!

Tilbake til husmoren, som egentlig er en fysioterapeut: Før jeg reiste hit fikk jeg to kontakter av Anne, min snille sjef i Trondheim Kommune. Hun har bodd i akkurat samme område tidligere, og jobbet som fysioterapeut. Jeg ringte kontaktene, men dessverre var ikke det ene nummeret i bruk, og da jeg ringte det andre fikk jeg høre at jeg hadde ringt feil. Jaja, sånn kan det gå. Det er jo en god stund siden Anne bodde her, så mye kan ha forandret seg. I tillegg til å ringe kontaktene har jeg vekslet noen e-poster med en jente som skal bli fysioterapeut og som jobber i et såkalt "internship". Jeg lurte på om hun kunne hjelpe meg å finne ut hva slags jobb jeg kan ha med min utdanning, og det viste seg å være fint lite. Jeg må gjennom et godkjenningssystem for staten California uansett om jeg bare skal være assistent eller hva jeg nå skal. Den eneste jobben jeg kan ha nå, er å være en såkalt "aide", en person som hjelper pasientene å gjennomføre treningsprogrammene sine (som fysioterapeuten har laget) eller setter på TENS og sånt. Det hadde kanskje ikke vært helt tosken å gjøre det, men jeg har lyst til å undersøke litt mer før jeg evt stiller meg til disposisjon en plass. Jeg kan sikkert lære mye av en sånn stilling også (har jo f.eks lite peil på TENS), men samtidig så tjener jeg ingen penger på det, så jeg vet ikke helt. Jeg har såvidt vært i kontakt med California State University Long Beach, hvor de har fysioterapiprogram, og de har fag som kan være aktuelle for meg. Men egentlig hadde det nok vært lurt for meg å finne ut akkurat hvilke fag jeg mangler for å bli godkjent fysioterapeut av The American Physical Therapy Board of California før jeg søker. Jeg kommer aldri i verden til å bli ferdig på et halvår, for her er fysioterapiutdanningen basert på master og doktorprogram. Mest doktor, faktisk. Heftig! Og her sitter jeg med min lille bachelorgrad. Jaja, hehe, det hadde vært artig å starte prossessen i alle fall. Blir spennende å se om jeg gidder alt styret, da. Men det hadde vært litt artig å studere på Long Beach også, for nå har jeg blitt kjent med ei koselig tysk jente som går der. Jeg har i så fall noen å ta kaffe med i lunsjen!

Ellers har jeg prøvd å finne et fotokurs, uten så masse hell ennå. Har funnet Irvine Fine Arts Center, som tilbyr kurs i ulike disipliner som tegning og maling, fotografi, keramikk og liknende. De har til og med eget mørkerom som alle har tilgang på hvis de vil, bare de har mørkeromkurs. Kurset kan tas på senteret. Det hadde vært artig å jobbe i mørkerom da, men det forutsetter vel gjerne analogt kamera med ordentlig film i, og ikke digitalkamera. Jeg jobba en del i mørkerom da jeg gikk på Toneheim Folkehøyskole for snart 10 år siden, og jeg husker det var veldig artig! Kanskje jeg finner et billig analogt kamera og flytter inn i mørket? Hvem vet? Jeg ringte senteret i forrige uke og fant ut at det nettopp hadde vært kurs i digital fotografi, så nå må jeg vente en stund før det blir kurs der i alle fall. Kikket også litt på sidene til Irvine Valley College, hvor jeg kan ta foto som et studium. Det hadde vært litt artig egentlig, altså. Vurderer også å melde meg på tegne- og malekurs. Ordentlige husmorsysler der, altså. Ellers jobber jeg hardt med andre viktige husmorsysler, som å sole meg, svømme, shoppe og jogge litt av og til. I tillegg er jeg sjefsblogger, og det er jo faktisk litt tidkrevende. Og så har jeg fiksa hullet i bakdekket på sykkelen min helt selv! Stolt! 



Jeg nevnte tidligere at jeg og Karl Yngve har begynt i et kammerkor som heter Ushinotes. Navnet stammer rett og slett fra dirigenten vår, som heter Mike Ushino. Koret er bra det. Selvsagt ikke så bra som Kammerkoret Aurum hjemme i Trondheim, men det skal jo godt gjøres. På søndag skal vi ha en opptreden i forbindelse med åpningen av en ny konserthall her ved UC Irvine, så det blir artig. Der skal vi fremføre deler av dette stykket:


Det er det vanskeligste stykket vi jobber med for tida, og kontrasten er relativt stor til det andre repertoaret, som stort sett er firstemt. Karl Yngve begynte også i mannskoret Men In Blaque og var med på en øvelse før han skjønte at han ikke var så gira på det. Det er et fantastisk godt kor, bedre enn Ushinotes, men de har øvelsene sine på søndags ettermiddag klokka tre. For oss som har lyst til å finne på ting i helgene, f.eks reise rundt og se området/resten av landet, så passer det relativt dårlig. Dermed sluttet Karl Yngve i Men in Blaque etter første øvelse. Og som han sa: "Jeg kan synge med gode sangere hjemme også", og det har han så absolutt rett i. Vi får ikke sett Amerika når vi er hjemme. Under er et bilde av Men in Blaque som jeg tok med mobilkamera på første øvelse.


Nå på onsdag var vi på middag i forbindelse med Fullbright-stipendet ved UCLA. Det var kjempekoselig, og vi ble kjent med masse bra folk! Karl Yngve fant seg en Kroatisk matematikk-kompis, noe som var stas. Endelig noen som driver med "ordentlig" forskning! Den Kroatiske matematikeren hadde en utrolig søt kone, som driver med sosiologi, og som også er Fullbright-stipendiat. Et glupt ektepar der, altså. Under er et bilde av Karl Yngve som presenterer seg. Alle måtte opp og si hvem de var og hva de drev med. 


Etter middagen dro vi på bar med en del av folkene, og ble kjent med enda flere! Mye bra folk som vi skal finne på en del ting med etter hvert! Vi har jo allerede vært på besøk hos Agla og Bergur, et Islandsk par som bor i LA. Kjempekoselig!


Ja, det var litt om livet i California for nå. Det ble en del, men jeg er ikke så keen på skriving, så da blir det mye når jeg først gjør det! Håper dere der hjemme har det bra, og hvis det er noe dere vil at jeg skal skrive om, så si fra! 

English readers: Please let me know if I should write this in english! I'm happy to do it!

1 kommentar:

  1. Gøy med hverdagen og!

    Her har jeg en batch knekkebrød i ovnen. Vi har endelig fått hengt opp en firearmet teaklampe på biblioteket (vi kan SE bøker og spill på KVELDSTID!)Ikveld skal vi på åpning på Galleri Artnest som har flyttet fra Bakklandet til gamle HotRods lokaler. Kjersti skal stille ut der i november etter tips fra undertegnede :-D Jeg har konkludert med at jeg har sceneskrekk og forlager hjelp til presentasjonsteknikk før jeg beveger meg opp foran et publikum igjen, haha! seriøst. Men det gikk OK på onsdag og veldig stas altså.

    Jeg vil at du skal skrive ooooom... SHOPPING! Har dere noen fine handlegater og små sjarmbutikker der borte?

    Klemzah.

    SvarSlett